Monday, May 15, 2017

Derhakakah aku.....

Peringatan mesra buat kita yg bergelar ISTERI❤❤❤

Derhaka kah aku.
****************
Bila anak menantu balik aku sibok .masak. hidang malah menyendukan nasi buat mereka.

Bila semuanya pulang.aku jarang buat begitu pada suami aku.malah kadang2 suami aku senduk sendiri nasi.makan sendiri.malah pinggan pun kena basuh sendiri.

Bila anak menantu sampai aku sambut mereka.peluk cium mereka.tak sempat nak duduk dah siap hidang air.bila nak balik pun sama cium mereka.hantar sampai kekereta.

Bila suami nak pi kerja.tak pernah aku buat begitu.jangankan nak cium tangan nak ucap selamat pun susah. Sedangkan suami pergi cari rezeki buat kita dan anak2. Balik dari kerja pun sama..berapa kali kita pernah sambut kepulangan suami kita dengan senyuman.dan bertanya khabar. Lebih menyedihkan suami di buat seperti orang asing dalam rumah sendiri.

Bila anak menantu telefon.aku layan mereka.tanya khabar.bercakap pun yang baik2 saja.tak pernah nak marah.atau kecil hati.walaupun bahasa yang anak2 gunakan memedihkan hati.Kenapa?. nak jaga hati anak menantu.

Bila suami telefon.cakap pun yang penting2 saja.malah salam pun tak bagi.kalau suami cakap silap sikit kita cepat terasa.cepat ambil hati.malah sanggup menunjukan sikap yang mengguris hati suami. Malah ada yang sanggup tak bertegur sapa dengan suami.

Bila anak menantu balik.kita siapkan tempat tidur mereka.ganti cadar.ganti sarung bantal.bersihkan bilik tidur.malah sanggup bersusah payah mengemop bilik tidur mereka.

Bila suami.nak tidur pernahkah kita siapkan tempat tidurnya?.pernahkah kita kemas tempat tidurnya?.selalukah kita menukar cadar dan sarung bantal orang yang mencari rezeki untuk kita?.tak terasa sedih kah kita melihat tempat tidur suami kita berselerak.dan berbau hapak.

Apakah yang telah kita sebagai isteri lakukan pada suami kita?.redha kah suami kita kepada kita?.
Apakah selama ini kita mengangap kita lakukan yang terbaik buat suami kita?
Ingat lah setiap apa yang kita buat akan dikira di mahshar kelak. Kalau baik dibalas baik dan kalau tidak....balasan Allah amat pedih..
Cari lah keredaan suami.ibu dan bapa
Jangan tersilap langkah.walau pun suami kita diam itu tak bermakna dia berpuashati dengan apa yang kita lakukan.

*Jangan sesekali abaikanya.
*Jangan sesekali keluar rumah tampa izin nya.
*Jangan sesekali menderhakai nya.
*Jangan sesekali membantah arahan nya.selagi mana ianya tidak menyalahi hukum Allah dan Agama.

Renung kembali......Bagi yang masih ada suami.  Ada kah aku sebagai isteri berada di dalam ciri2 di atas.
Kalau ada..berubahlah...kalau tidak ALHAMDULILLAH....
Bagi yang masih ada suami ..... Selamat beramal

#kubahagia

No comments:

Post a Comment